fbpx
  • октомври

    7

    2020
  • 32
  • 0
Коучинг и Менторство – Модел на личностна рефлексия

Коучинг и Менторство – Модел на личностна рефлексия

Важна част от набора от умения на ментор или коуч е способността да насърчава и улеснява индивидуалната размисъл. „Моделът на личностна рефлексия“ на Clutterbuck и Megginson очертава етапите на рефлексия, през които човек трябва да премине, за да постигне представа за опита или проблемите и да избере подходящи стратегии за действие. 

Независимо от техния предпочитан стил на учене, хората трябва да могат да завършат обучителния цикъл, за да бъдат ефективни. Това означава не само да участвате в дадена дейност, но и да мислите за наученото и как може да се приложи. Рефлексията е особено важна при менторството и коучинга, тъй като тези методи на развитие се основават на повишаване на самосъзнанието чрез личен анализ.

Разбиране на процеса на мислене

Моделът на личностната рефлексия може да бъде използван от ментори и коучове, за да разберат процеса на размисъл и да помогнат на обучаващите и наставляваните да размишляват ефективно, за да се учат от опит или проблеми.

Clutterbuck и Megginson описват рефлексията като форма на взаимодействие, извеждайки аналогия с огледалото и движението на светлината, което му придава своето отразяващо качество. По този начин, обясняват те, размисълът е „диалог със самия себе си“. Те предполагат, че този диалог може да бъде много по-мощен, когато се улеснява от ментор (или коуч), който има умения да ръководи процеса и да задава въпроси, за да помогне на обучаващите и наставляваните да разгледат неща, които може би не би считал за важни за себе си.

Шест състояния на рефлексивния процес

Съществуват шест етапа на рефлексивния процес според Clutterbuck и Megginson. Това са:

  • “Категоризация”
  • “Рамкиране”
  • „Анализ на последиците“
  • “Прозрение”
  • “Перифразиране”
  • “Опции”

Когато хората преминат през тези етапи на размисъл, те стават все по-интроспективни, докато стигнат до точката на придобиване на безценна представа за темата, върху която рефлектират. Тъй като това се случва, според Clutterbuck и Meggison, нормално е нивата на физическа енергия и активност да спаднат. Този спад на външната енергия съответства на увеличаване на използването на вътрешната енергия, тъй като мислите се интернализират. След това, към последните етапи на размисъл, хората започват да обмислят какво означава това прозрение. Докато те визуализират действията, които ще предприемат, нивата на енергия отново се повишават, докато се върнат в нормално състояние на активност, готови да приложат тези действия.

Етапите подробно

На първия етап, индивидът все още е в нормално работно състояние, като се съсредоточава върху постигането на нещата, а не да мисли как или защо. Външната енергия е на средно ниво.

Едва когато индивидът признае проблема, който трябва да бъде решен, процесът на размисъл може да започне. Това е вторият етап, известен като рамкиране. Тук индивидът предприема първите стъпки, за да се справи с проблема, като го признава, дефинира и му дава структура. Външните енергийни нива започват да намаляват.

По време на третия етап, анализ на последиците, индивидът разглежда последиците и потенциалните последици от проблема, като например какво ще се случи, ако не се справи с него, какво може да се случи и какво иска да се случи. Външните нива на енергия продължават да намаляват.

До четвъртия етап, прозрението, цялата енергия е фокусирана върху вътрешното отражение и външните енергийни нива достигат най-ниската си точка. Индивидът е станал дълбоко интроспективен, възприемайки модели или структури в изданието, гледайки го от нова гледна точка или осъзнавайки своите мотивации и поведение. Именно това дълбоко лично прозрение е от съществено значение, за да се даде възможност на индивида да създаде трайна и смислена промяна.

След това индивидът преминава към петия етап, перифразиране. Използвайки тази новопридобита представа, индивидът разглежда различните възможности, с които разполага, за да се справи с проблема. Докато прави това, неговите външни енергийни нива постепенно започват да се повишават отново.

Шестият и последен етап, опции, включва индивидуалното претегляне на всяка от тези възможности и избора на подходящ начин на действие. Външните нива на енергия достигат своя връх, когато индивидът е готов да приложи тези действия, за да се справи с проблема.

Основни области за разглеждане

Този модел подчертава някои ключови области за разглеждане за ментори и коучове. Първо, това илюстрира значението на воденето на обучаващите и наставляваните през етапите на размисъл и прилагане на цикъла на обучение, особено тези, които са активисти по предпочитание. Хората могат напълно да се поучат от опит, само като разберат какво са научили от него и как могат да прилагат наученото.

Той също така подчертава значението на създаването на подходяща среда за размисъл, позволявайки на достатъчно време и пространство за индивидите да насочат енергията си към вътрешна мисъл.

Разбирайки етапите на размисъл и естествените промени в енергийните нива, които ги съпътстват, менторите и коучовете могат да ръководят хората ефективно чрез процеса на размисъл и да им помогнат да получат максимално обучение от опит или проблеми.

Източници:

  1.  D Clutterbuck and D Megginson, ‘A Model of Personal Reflective Space’, in Mentoring Executives and Directors (Butterworth-Heinemann, 1999).
  2.  See A Mumford, P Honey and G Robinson, Directors’ Development Guidebook: Making Experiences Count (Director Publications Ltd, 1989).

 

Темата е базирана на курс “Мениджмънт и Лидерство” https://mgacademy.bg/services/management-and-leadership/.

За повече статии посетете www.mgacademy.bg – БЛОГ

© Copyright 2019 MG Academy LTD